XML English Abstract Print


1- واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، gh_hashemzadeh@azad.ac.ir
چکیده:   (153 مشاهده)
هدف: هدف این‌ پژوهش،‌ تدوین‌ چارچوبی‌ برای شناسایی و تبیین عوامل موثر بر دوسوتوانی سازمانی در سازمانهای علمی و فناورانه گردشگریِ جهاد دانشگاهی است.
طرح پژوهش/ روش‏‌شناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر به صورت کیفی و راهبرد آن مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. خبرگان فناوری جهاد دانشگاهی کشور شامل مدیران، اعضای هیئت علمی و کارشناسانی که در زمینۀ کسبوکارهای فناورانه حوزۀ گردشگری دارای تجربه و تخصص هستند، جزو جامعۀ آماری پژوهش هستند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز نیز از روش نیمه‌‏ساختار‌یافته‌ مبتنی بر نرمافزار Atlas ti استفاده شده است‌.
یافته‌­ها: پس‌ از تحلیل‌ متن‌ مصاحبه‌ها، ابعاد دوسوتوانی سازمانی شامل توانایی سازمان برای دنبال کردنِ بهره‌برداری و اکتشاف مناطق گردشگری و بهرهبرداری از فناوری برای نوآوری و استفاده از آن در زیرمجموعهها به عنوان مقولۀ‌ محوری بهدست آمد و متغیرهای علّی‌، میانجی‌ و تعدیل‌کننده شناسایی‌ و در چارچوب نهایی‌ تدوین‌ شدند. یافته‌های پژوهش‌ نشان می‌دهد که‌ مدیریت و رهبری چندوجهی، منابع انسانی مختلفالوجه، و تنوع ساختاری ‌از عوامل‌ موثر بر استقرار دوسوتوانی سازمانی در سازمانهای فناورانه گردشگری جهاد دانشگاهی هستند. در ضمن‌، استقرار دوسوتوانی سازمانی در سازمانهای علمی و فناورانه گردشگری جهاد دانشگاهی موجب‌ پیامدهای مثبتی‌ مانند ارزشآفرینی، تکمیل زنجیرۀ فناوری، توسعه سازمانی و کاهش تناقضهای سازمانی است‌.
ارزش/ اصالت پژوهش: شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در این حوزه می‌تواند راه‌گشای سازمان‌های فعال در صنعت گردشگری باشد. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند مبنایی برای تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان در این حوزه باشد. ماهیت بینارشته‌ای این پژوهش و تلفیق دانش مدیریت و فناوری، سهم پژوهش حاضر بهشمار میرود.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فرایند توسعه
دریافت: 1402/5/31 | پذیرش: 1402/8/27

فهرست منابع
1. Aftab, J., Veneziani, M., Sarwar, H., & Ishaq, M. I. (2022). Organizational Ambidexterity, Firm Performance, and Sustainable Development: Mediating Role of Entrepreneurial Orientation in Pakistani SMEs. Journal of Cleaner Production, 367(1), 132956. [DOI:10.1016/j.jclepro.2022.132956]
2. Al-Mubaraki, H. M., & Busler, M. (2017). Challenges and Opportunities of Innovation and Incubators As a Tool for Knowledge-Based Economy. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 6(1), 1-18. [DOI:10.1186/s13731-017-0075-y]
3. Bluhm, D. J., Harman, W., Lee, T. W., & Mitchell, T. R. (2011). Qualitative Research in Management: A Decade of Progress. Journal of Management Studies, 48(8), 1866-1891. [DOI:10.1111/j.1467-6486.2010.00972.x]
4. Cao, Q., Gedajlovic, E., & Zhang, H. (2009). Unpacking Organizational Ambidexterity: Dimensions, Contingencies, and Synergistic Effects. Organization Science, 20(4), 781-796. [DOI:10.1287/orsc.1090.0426]
5. Chakma, R., Paul, J., & Dhir, S. (2021). Organizational Ambidexterity: A Review and Research Agenda. IEEE Transactions on Engineering Management, 68(1), 1-17.
6. Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. Sage Publications.
7. Chen, Y. (2017). Dynamic Ambidexterity: How Innovators Manage Exploration and Exploitation. Business Horizons, 60(3), 385-394. [DOI:10.1016/j.bushor.2017.01.001]
8. Farjoun, M. (2010). Beyond Dualism: Stability and Change as a Duality. Academy of Management Review, 35(2), 202-225. [DOI:10.5465/AMR.2010.48463331]
9. Gibson, C. B., & Birkinshaw, J. (2004). The Antecedents, Consequences, and Mediating Role of Organizational Ambidexterity. Academy of Management Journal, 47(2), 209-226. [DOI:10.2307/20159573]
10. Gretzel, U., Fuchs, M., Baggio, R., Hoepken, W., Law, R., Neidhardt, J., Pesonen, J., Zanker, M., & Xiang, Z. (2020). e-Tourism beyond COVID-19: A Call for Transformative Research. Information Technology & Tourism, 22(1), 187-203. [DOI:10.1007/s40558-020-00181-3] []
11. Hillemane, B. S. M., Satyanarayana, K., & Chandrashekar, D. (2019). Technology Business Incubation for Start-Up Generation: A Literature Review toward a Conceptual Framework. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(7), 1471-1493. [DOI:10.1108/IJEBR-02-2019-0087]
12. Hughes, M., Hughes, P., Morgan, R. E., Hodgkinson, I. R., & Lee, Y. (2021). Strategic Entrepreneurship Behaviour and the Innovation Ambidexterity of Young Technology-Based Firms in Incubators. International Small Business Journal, 39(3), 202-227. [DOI:10.1177/0266242620943776]
13. Junni, P., Sarala, R. M., Taras, V., & Tarba, S. Y. (2013). Organizational Ambidexterity and Performance: A Meta-Analysis. Academy of Management Perspectives, 27(4), 299-312. [DOI:10.5465/amp.2012.0015]
14. Kahlke, R. M. (2014). Generic Qualitative Approaches: Pitfalls and Benefits of Methodological Mixology. International Journal of Qualitative Methods, 13(1), 37-52. [DOI:10.1177/160940691401300119]
15. Kammerlander, N., Burger, D., Fust, A., & Fueglistaller, U. (2015). Exploration and Exploitation in Established Small and Medium-Sized Enterprises: The Effect of CEOs' Regulatory Focus. Journal of Business Venturing, 30(4), 582-602. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2014.09.004]
16. Kassotaki, O. (2017). Ambidexterity and Leadership: A Multilevel Analysis of the Aerospace and Defense Organizations. University of Warwick.
17. Kassotaki, O. (2022). Review of Organizational Ambidexterity Research. SAGE Open, 12(1), 1-22. [DOI:10.1177/21582440221082127]
18. Kassotaki, O., Paroutis, S., & Morrell, K. (2019). Ambidexterity Penetration across Multiple Organizational Levels in an Aerospace and Defense Organization. Long Range Planning, 52(3), 366-385. [DOI:10.1016/j.lrp.2018.06.002]
19. Konjkav-Monfared, A., Khalilian, M. M., & Saeida-Ardekani, S. (2019). Structural Model of Brand Ambidexterity Impact on Brand Commitment through Brand's Performance, Image and Reputation. Management and Development Process, 32(1), 113-133. [In Farsi] [DOI:10.29252/jmdp.32.1.113]
20. Koryak, O., Lockett, A., Hayton, J., Nicolaou, N., & Mole, K. (2018). Disentangling the Antecedents of Ambidexterity: Exploration and Exploitation. Research Policy, 47(2), 413-427. [DOI:10.1016/j.respol.2017.12.003]
21. Leitão, J., Pereira, D., & Gonçalves, Â. (2022). Business Incubators, Accelerators, and Performance of Technology-Based Ventures: A Systematic Literature Review. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1), 46. [DOI:10.3390/joitmc8010046]
22. Levinthal, D. A., & March, J. G. (1993). The Myopia of Learning. Strategic Management Journal, 14(S2), 95-112. [DOI:10.1002/smj.4250141009]
23. Li, Z., Gao, Q., Shen, K., & Zhang, J. (2018). The Effect of Executive Incentives on FDI Ambidexterity: Evidence from Chinese Multinational Enterprises. Chinese Management Studies, 12(4), 756-773. [DOI:10.1108/CMS-01-2018-0383]
24. Liang, H., Wang, N., & Xue, Y. (2022). Juggling Information Technology (IT) Exploration and Exploitation: A Proportional Balance View of IT Ambidexterity. Information Systems Research, 33(4), 1386-1402. [DOI:10.1287/isre.2022.1105]
25. Lin, H.-E., & McDonough III, E. F. (2011). Investigating the Role of Leadership and Organizational Culture in Fostering Innovation Ambidexterity. IEEE Transactions on Engineering Management, 58(3), 497-509. [DOI:10.1109/TEM.2010.2092781]
26. Lincoln, Y., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry: Sage Publications. [DOI:10.1016/0147-1767(85)90062-8]
27. Lium, K. (2015). Organizational Ambidexterity; Antecedents, Events and Outcome-Balancing Exploration and Exploitation, the Long Term Sustainability Imperative. Norwegian University of Science and Technology.
28. Lubatkin, M. H., Simsek, Z., Ling, Y., & Veiga, J. F. (2006). Ambidexterity and Performance in Small-to Medium-Sized Firms: The Pivotal Role of Top Management Team Behavioral Integration. Journal of Management, 32(5), 646-672. [DOI:10.1177/0149206306290712]
29. Luger, J., Raisch, S., & Schimmer, M. (2018). Dynamic Balancing of Exploration and Exploitation: The Contingent Benefits of Ambidexterity. Organization Science, 29(3), 449-470. [DOI:10.1287/orsc.2017.1189]
30. March, J. G. (1991). Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, 2(1), 71-87. [DOI:10.1287/orsc.2.1.71]
31. McCarthy, I. P., & Gordon, B. R. (2011). Achieving Contextual Ambidexterity in R&D Organizations: A Management Control System Approach. R&D Management, 41(3), 240-258. [DOI:10.1111/j.1467-9310.2011.00642.x]
32. Mihalache, M., & Mihalache, O. R. (2016). Organizational Ambidexterity and Sustained Performance in the Tourism Industry. Annals of Tourism Research, 56(1), 142-144. [DOI:10.1016/j.annals.2015.10.011]
33. Nagle, D. S., & Vidon, E. S. (2021). Purchasing Protection: Outdoor Companies and the Authentication of Technology Use in Nature-Based Tourism. Journal of Sustainable Tourism, 29(8), 1253-1269. [DOI:10.1080/09669582.2020.1828432]
34. Park, O., Bae, J., & Hong, W. (2019). High-Commitment HRM System, HR Capability, and Ambidextrous Technological Innovation. The International Journal of Human Resource Management, 30(9), 1526-1548. [DOI:10.1080/09585192.2017.1296880]
35. Pelagio Rodriguez, R., & Hechanova, M. R. M. (2014). A Study of Culture Dimensions, Organizational Ambidexterity, and Perceived Innovation in Teams. Journal of Technology Management & Innovation, 9(3), 21-33. [DOI:10.4067/S0718-27242014000300002]
36. Prasetio, A. B., Aboobaider, B. b. M., & Ahmad, A. b. (2022). Organizational Ambidexterity as an Outcome of Quality Dimensions and Triple Helix: The Role of Technology Readiness and User Satisfaction. Sustainability, 14(21), 14237. [DOI:10.3390/su142114237]
37. Rahnavard, F., Jokar, A., Taherpour, H., & Rasouli, M. (2019). Developing a Social Accountability Framework for Public Organizations in Iran. Public Organizations Management, 7(2), 115-134. [In Farsi] [DOI:10.30473/ipom.2019.36912.2905]
38. Raisch, S., & Tushman, M. L. (2016). Growing New Corporate Businesses: From Initiation to Graduation. Organization Science, 27(5), 1237-1257. [DOI:10.1287/orsc.2016.1081]
39. Sahi, G. K., Gupta, M. C., & Cheng, T. (2020). The Effects of Strategic Orientation on Operational Ambidexterity: A Study of Indian SMEs in the Industry 4.0 Era. International Journal of Production Economics, 220(1), 107395. [DOI:10.1016/j.ijpe.2019.05.014]
40. Saldaña, J. (2021). The Coding Manual for Qualitative Researchers. The Coding Manual for Qualitative Researchers: Sage Publications.
41. Scott, P., Stokes, P., Rowland, C., & Gordon, D. (2017). Destination Marketing in the United Kingdom and Organizational Ambidexterity: Exploitative Dilemmas and Exploratory Prospects? Proceedings of the 10th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business.
42. Scott, R. P. (2019). An Exploratory Investigation into Destination Marketing and Place Marketing in Cheshire and Warrington: The Need for Organizational Ambidexterity. Liverpool John Moores University (United Kingdom).
43. Seraphin, H. (2020). Organizational Ambidexterity in Tourism Research: A Systematic Review. Tourism Analysis, 25(1), 137-152. [DOI:10.3727/108354220X15758301241701]
44. Smith, W. K., & Lewis, M. W. (2011). Toward a Theory of Paradox: A Dynamic Equilibrium Model of Organizing. Academy of Management Review, 36(2), 381-403. [DOI:10.5465/AMR.2011.59330958]
45. Smith, W. K., & Tushman, M. L. (2005). Managing Strategic Contradictions: A Top Management Model for Managing Innovation Streams. Organization Science, 16(5), 522-536. [DOI:10.1287/orsc.1050.0134]
46. Spear, H. J., & Lock, S. (2003). Qualitative Research on Adolescent Pregnancy: A Descriptive Review and Analysis. Journal of Pediatric Nursing, 18(6), 397-408. [DOI:10.1016/S0882-5963(03)00160-X] [PMID]
47. Strauss, A. L. & Corbin, J. A. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory: Sage Publications.
48. UNWTO Report (2020). Impact of COVID-19 on Global Tourism Made Clear as UNWTO Counts the Cost of Standstill. 28 July. [https://www.unwto.org/news/impact-of-covid-19-on-global-tourism-made-clear-as-unwto-counts-the-cost-]
49. Vishlaghi, M., Moghaddam, A., Sepahvand, R., & Azar, A. (2023). Interpretive Structural Modeling for Strategic Renewal Drivers in Iranian Development Organizations. Management and Development Process, 36(1), 145-170. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-4433-en.html] [DOI:10.61186/jmdp.36.1.119]
50. Vo Thanh, T., Seraphin, H., Okumus, F., & Koseoglu, M. A. (2020). Organizational Ambidexterity in Tourism Research: A Systematic Review. Tourism Analysis, 25(1), 137-152. [DOI:10.3727/108354220X15758301241701]
51. Voss, G. B., Sirdeshmukh, D., & Voss, Z. G. (2008). The Effects of Slack Resources and Environmental Threat on Product Exploration and Exploitation. Academy of Management Journal, 51(1), 147-164. [DOI:10.5465/amj.2008.30767373]
52. Wilden, R., Hohberger, J., Devinney, T. M., & Lavie, D. (2018). Revisiting James March (1991): whither Exploration and Exploitation? Strategic Organization, 16(3), 352-369. [DOI:10.1177/1476127018765031]
53. Yao, L., Wei, L., & Yuyang, L. (2021). Strategic Alliances, Market Ambidexterity and Performance of Rural Start-Ups. Journal of Southwest University Social Science Edition, 47(1), 62-71.
54. Yunita, T., Sasmoko, S., Bandur, A., & Alamsjah, F. (2023). Organizational Ambidexterity: The Role of Technological Capacity and Dynamic Capabilities in the Face of Environmental Dynamism. Heliyon, 9(4), 1-12. [DOI:10.1016/j.heliyon.2023.e14817] [PMID] []
55. Zahoor, N., Khan, Z., Marinova, S., & Cui, L. (2024). Ambidexterity in Strategic Alliances: An Integrative Review of the Literature. International Journal of Management Reviews, 26(1), 82-109. [DOI:10.1111/ijmr.12348]
56. حسینی، سیدعلی (1386). جهاد فرهنگی و فرهنگ جهادی. اولین همایش ملّی فرهنگ و مدیریت جهادی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb