دوره 35، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   دوره35 شماره 4 صفحات 201-175 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharaati A, Soltanifar M, Armaghan S, Salehi A, Ahmadzadeh Kermani R. Investigating the Impact of Perceived Media Diplomacy on Tourism Industry. JMDP 2023; 35 (4) :175-201
URL: http://jmdp.ir/article-1-4563-fa.html
قرائتی علیرضا، سلطانی‌فر محمد، ارمغان سیمین، صالحی علی‌اکبر، احمدزاده کرمانی روح‌الله. بررسی آثار دیپلماسی رسانه‌ای ادراک شده بر صنعت گردشگری. فرایند مدیریت و توسعه. 1401; 35 (4) :175-201

URL: http://jmdp.ir/article-1-4563-fa.html


1- مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، m-soltanifar@srbiau.ac.ir
3- گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشکده علوم انسانی، واحد یادگار امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشکده مهندسی انرژی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
5- گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (880 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین دیپلماسی رسانه‌ای و ابعاد صنعت گردشگری از دیدگاه خبرگان و اصحاب رسانه است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: برای دستیابی به هدف مذکور، انجام پژوهشی با رویکرد کمّی با استفاده از آزمونهای‌ آماری رگرسیون در دستور کار قرار گرفت. جامعه آماری شامل کارشناسان رسمی و خبرگان رسانه‌‏ها، حجم نمونه 250 نفر و روش نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی و هدفمند بوده است.
یافتهها: در این پژوهش شش شاخص صنعت گردشگری شامل سرمایه‌گذاری خارجی، تولید محتوای گردشگری سلامت، برند نمادهای شهری، قدرت نرم، احساس امنیت، و هویت‌بخشی شهری بهدست آمده است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهند که ابعاد دیپلماسی رسانه‌ای بر صنعت گردشگری اثرگذار هستند.
ارزش/ اصالت پژوهش: این پژوهش با ارائه مدل تاثیر دیپلماسی رسانه‌ای بر ابعاد صنعت گردشگری، ادبیات موجود در زمینه گردشگری را توسعه میدهد و به شناسایی ویژگیهای اثربخشی دیپلماسی رسانه‌ای کمک میکند.

پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: پیشنهادهای پژوهش حاضر شامل تهیه متون گردشگری بر اساس شاخصهای رسانه، تاسیس دانشگاه گردشگری و رشته‌های مرتبط مانند ژورنالیسم گردشگری، و توسعه سواد گردشگری مسئولان و برنامه‌ریزان حوزه گردشگری مبتنی بر رویکردهای رسانهای است.
متن کامل [PDF 1343 kb]   (642 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1401/9/9 | پذیرش: 1401/12/17 | انتشار الکترونیک: 1402/5/4

فهرست منابع
1. Baranowski, S., Covert, L. P., Gordon, B. M., Jobs, R. I., Noack, C., Rosenbaum, A. T., & Scott, B. C. (2019). Discussion: Tourism and Diplomacy. Journal of Tourism History, 11(1), 63-90. [DOI:10.1080/1755182X.2019.1584974]
2. Bjola, C., Cassidy, J. A., & Manor, I. (2020). Digital Public Diplomacy: Business as Usual or a Paradigm Shift? In Routledge Handbook of Public Diplomacy (pp. 405-412): Routledge. [DOI:10.4324/9780429465543-47]
3. Bravo, V., & De Moya, M. (2021). Contesting the "Bad Hombres" Narrative: US and Mexican Media Diplomacy and Presidential Strategic Narratives about Immigrants. Diplomatica, 3(1), 47-73. [DOI:10.1163/25891774-03010003]
4. Browne, J., Coffey, B., Cook, K., Meiklejohn, S., & Palermo, C. (2018). A Guide to Policy Analysis as a Research Method. Health Promotion International, 34(5), 1032-1044. [DOI:10.1093/heapro/day052] [PMID]
5. Camilleri, M. A. (2018). Travel Marketing, Tourism Economics and the Airline Product: An Introduction to Theory and Practice: Springer. [DOI:10.1007/978-3-319-49849-2]
6. Chhabra, R. (2020). Twitter Diplomacy: A Brief Analysis. Observer Research Foundation-ORF, Issue Brief, 335(1), 1-12.
7. Delavar, A., Gaderi, E., & Majdi, N. (2016). The Role of Social Networks in the Development of Electronic Tourism Marketing in Iran. Tourism Management Studies, 9(28), 1-16. [In Farsi] [https://tms.atu.ac.ir/article_2426.html?lang=en]
8. Endong, F. P. C. (2020). Digitization of African Public Diplomacy: Issues, Challenges and Opportunities. Age, 1, 9.
10. Goli, A., Gholipur Soleimani, A., & Delafrooz, N. (2021). The Role of Social Media Storytelling Power and the Impact of Its Dimensions on the Development of Tourism Destinations Based on Content Analysis Approach. Management and Development Process, 33(4), 141-175. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-3877-fa.html] [DOI:10.52547/jmdp.33.4.141]
11. Heydari Chianeh, R., & Ghasemi, V. (2016). Tourism Development Policies in Iran and Turkey: A Comparative Approach with Special References to Socio-Cultural Interactions Relationship between Guests and Hosts. Journal of Tourism Planning and Development, 5(16), 31-46. [In Farsi] [https://tourismpd.journals.umz.ac.ir/article_1235.html?lang=en]
12. Jafartash Amiri, B., & Puyanzadeh, N. (2015). Assessing and Prioritizing the Factors Affecting the Tourism Industry Competitiveness in Iran. Management and Development Process, 28(3), 85-106. [In Farsi] [http://jmdp.ir/article-1-1602-fa.html]
13. Jović, M. (2015). Croatian Diplomacy Assisted Position of the Tourism Product. Pomorski zbornik, 49(1), 225-237.
15. Karim, Z. (2018). The Impact of Social Media on Tourism Industry Growth in Bangladesh. International Journal of Economics, Commerce and Management, 6(8), 463-482.
16. Lim, Y. J. (2017). Conceptual Models of Media Diplomacy: For the Resolution of International Communication Conflict. International Journal of Communication Research, 7(1), 11-21.
17. Ma, L. (2010). China's Cultural and Public Diplomacy to Countries in the Middle East. Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia), 4(2), 32-43. [DOI:10.1080/19370679.2010.12023154]
18. Marlinda, A. P., Cipto, B., Al-Fadhat, F., & Jubba, H. (2021). South Korea's Halal Tourism Policy-The Primacy of Demographic Changes and Regional Diplomacy. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(3), 253-263. [DOI:10.36941/ajis-2021-0081]
19. Minardi, A., Afriantari, R., & Hasanah, N. U. (2021). Indonesian Tourism Diplomacy to India. Indonesian Tourism Diplomacy to India, 1(1), 1-13.
21. Muyonga, D. (2021). Media Diplomacy and the Kenya-Somalia Maritime Territorial Dispute. In Media, Conflict and Peacebuilding in Africa (pp. 127-137): Routledge. [DOI:10.4324/9780429344862-12]
22. Paramati, S. R., Alam, M. S., & Lau, C. K. M. (2018). The Effect of Tourism Investment on Tourism Development and CO2 Emissions: Empirical Evidence from the EU Nations. Journal of Sustainable Tourism, 26(9), 1587-1607. [DOI:10.1080/09669582.2018.1489398]
23. Potter, A. (2018). Managing Productive Academia/Industry Relations: The Interview as Research Method. Media Practice and Education, 19(2), 159-172. [DOI:10.1080/25741136.2018.1464716]
24. Quer, D. (2021). Location Decisions of Chinese Firms in the Global Tourism Industry: The Role of Prior International Experience and Diplomatic Relations. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46(1), 62-72. [DOI:10.1016/j.jhtm.2020.11.010]
25. Riley, P., Baik, J., Curran, N. M., & Kim, H. T. (2021). North Korean Media Diplomacy: From Rocket Man to the Red Carpet. In Diplomatic and Mediated Arguments in the North Korean Crisis: Engaging the Hermit Kingdom (pp. 63-92): Springer. [DOI:10.1007/978-3-030-70167-3_3]
26. Rosenbaum, A. T. (2016). Bavarian Tourism and the Modern World, 1800-1950: Cambridge University Press.
27. Sadati, S. N. (2014). The Role of National Media's World Service Channels in Media Diplomacy A Focus on Al-Alam and PressTV Channels. Communication Research, 21(79), 99-120. [In Farsi] [http://cr.iribresearch.ir/article_15327.html?lang=en]
28. Saliu, H. (2022). Rethinking Media Diplomacy and Public Diplomacy towards a New Concept: Digital Media Diplomacy. Online Journal Modelling the New Europe, 39(1), 4-24. [DOI:10.24193/OJMNE.2022.39.01]
29. Sofronov, B. (2018). The Development of the Travel and Tourism Industry in the World. Annals of Spiru Haret University. Economic Series, 18(4), 123-137. [DOI:10.26458/1847]
30. Taheri, M. (2020). The Role of IRIB World Service Media in Promoting Tourism Diplomacy of the Islamic Republic of Iran. Journal of International Media, 4(1), 257-276. [In Farsi] [http://imrl.arc.irib.ir/article_104098.html?lang=en]
31. Tse, T. S. (2013). Chinese Outbound Tourism as a Form of Diplomacy. Tourism Planning & Development, 10(2), 149-158. [DOI:10.1080/21568316.2013.783738]
32. Wang, Y. (2016). When a Rising Giant Tries to Smile: Explaining the Quixotic Quest of China's Media Diplomacy in Australia and Beyond. In Global Media and Public Diplomacy in Sino-Western Relations (pp. 140-156): Routledge.
33. Wausi, E. W. (2016). Role of Media Diplomacy in Driving Destination Competitiveness and the Development of Tourism in Kenya. (Master of Arts). University of Nairobi.
34. افتخاری، اصغر، و کمالی، علی (1394). ساختار قدرت نرم در گفتمان اسلامی. نشریه مطالعات قدرت نرم. 5(12)، 28-9.
35. بصیرتی، محمدکاظم، و جمشیدیان، هادی (1390). مقایسه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و قدرت نرم غرب. نشریه امنیت ملّی، 1(1)، 154-123.
36. خلجی، عباس، و حسین، الهام (1391). مبانی و ویژگی‌های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی. نشریه مطالعات عملیات روانی، 1(34)، 144-120.
37. ذکی، یاشار، و احتشامی هوجقان، محمدرضا (1393). دیپلماسی گردشگری و نقش آن در توسعه گردشگری ایران. اولین همایش بین‌المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها.
38. زاهدی، شمس‌السادات (1395). مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار (با تاکید بر محیط‎زیست). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
39. سلطانی‌فر، محمد؛ هاشمی، شهناز، و خان‌زاده، لیلا (1391). نقش دیپلماسی رسانه‌ای در حفظ منافع ملّی کشور. نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 1(4)، 224-197.
40. عربشاهی کریزی، احمد، و آریان‌فر، مرتضی (1397). گردشگری سلامت و قابلیت‌های گردشگری پزشکی-درمانی ایران. نشریه فضای گردشگری، 3(9)، 151-133.
41. نصوحیان، رضا، و توسلی نایینی، منوچهر (1399). محدودیت‌ها و مشکلات قانونی سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری با حفظ ملاحظات زیست‌محیطی. نشریه نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12(2)، 293-269.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فرایند مدیریت و توسعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Management and Development Process

Designed & Developed by : Yektaweb