مدیریت کیفیت فراگیر، رویکردی است که در چند دهه اخیر در بخش صنعت برای استفاده از مشارکت کارکنان در بهبود دایمی فرایندها که نهایتاً منجر به تولیدات مرغوب و مورد نیاز مشتریان میشود، مطرح شده است. از آنجا که ماهیت بخش خدمات، به ویژه خدمات دولتی، با بخش صنعت تفاوتهای فراوانی دارد، در این مقاله ابتدا به بررسی امکان اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در بخش دولتی پرداخته شده است. سپس ضمن تبیین مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر، خلاصهای از اصول مهم این رویکرد مدیریتی از دیدگاه پایهگذاران آن ارائه شده و نهایتاً به ویژگیها و ابعاد کیفیت در بخش دولتی و نحوه تطبیق آن در این بخش، پرداخته شده است.
اطلاعرسانی، سرعت، صحت، زیبایی، رفتار مناسب، قانونمندی، سادگی و انعطاف پذیری، هشت بعدی است که به نظر نگارنده در بخش خدمات دولتی در مقابل ابعاد کیفیت در بخش صنعت- که نخستین بار پروفسور گاروین آن را بیان کرد میتواند مطرح شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution 4.0 International License قابل بازنشر است. |